07 de juliol 2013

Quan els arbres no et deixen veure el bosc

És molt important saber exposar amb claredat els problemes. La capacitat de síntesi, la concreció. Són valors molt apreciats en un dissenyador gràfic.

Com menys recursos necessitis per resoldre un problema, més eficaç seràs. Moltes vegades no hi ha una segona oportunitat per comunicar el missatge. I cal diferenciar el producte del teu client, de tota la competència. Ja sigui en el lineal d'un supermercat, els prestatges d'una llibreria o en una tanca publicitària a peu de carretera.

No dic que aquesta sigui una tasca fàcil (la de sintetitzar un missatge). Però hi ha grans exemples. El Cola Cao o la cançó del Cola Cao, Anunci creat pels Estudis Moro. Les cobertes de llibres realitzades per Daniel Gil, per Alianza Editorial. La tanca per antonomàsia, el Toro d'Osborne, creació de Manolo Prieto.

Per tant estem d'acord que el primer impacte és fonamental. Quí no ha comprat un disc per la seva caràtula? O un llibre per la seva coberta?. Per a mi dos exemples clars de concreció de conceptes i impacte visual, corresponen paradoxalment a dos no dissenyadors gràfics Joan Brossa i Chema Madoz.

El primer poeta, dramaturg i artista plàstic, en ser preguntat sobre la poesia visual va respondre: "La poesia visual no és dibuix, ni pintura, és un servei a la comunicació".

El segon fotograf. De l'escrit de presentació realitzat per Luis Arenas amb el títol: El rostre ocult de les coses. Chema Madoz i la poètica de la transsubstanciació.
Extrec aquesta frase: D'aquí que l'obra de Madoz es caracteritzi per dirigir la seva primera trucada al nostre enteniment i no a la nostra sensibilitat.

Comunicació i enteniment. I "si és possible" estètica.
 
Ir abajo Ir arriba